A digitális nyomon követés kora a Nébih halászati ellenőrzésekben
A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) elindította a „Halászati ellenőrzés és nyomon követés támogatása” című kiemelt projektjét. A 1 495 600 000 forintos uniós támogatással megvalósuló program célja a hazai halgazdálkodás versenyképességének növelése, a fogyasztói bizalom erősítése, valamint az élelmiszerbiztonság garantálása a teljes ellátási láncban.

A Nébih épületében tartott sajtótájékoztatón bemutatták a MAHOP Plusz-1.1.1-24-2024-00001 azonosítószámú „Halászati ellenőrzés és nyomon követés támogatása” című kiemelt jelentőségű projektet, amelynek megvalósítási időszaka 2024. december 1-től 2029. december 31-ig tart. Dr. Helik Ferenc elnökhelyettes és Volpert Balázs igazgató ismertették a program stratégiai céljait, hangsúlyozva a digitalizációt és a nyomon követést mint a szektor tisztulásának kulcsát.
A nyomon követés: az élelmiszerbiztonság alapja
A projekt egyik legfőbb célja, hogy az uniós jogszabályi elvárásoknak megfelelően a teljes hal-kereskedelmi lánc nyomon követhető és ellenőrzött legyen egészen a végső értékesítési pontig. Ahogy elhangzott, az élelmiszerbiztonság alapja a termékek nyomon követhetősége. Ennek érdekében egy új, a Nébih felhőrendszerének architektúrájába illeszkedő digitális rendszer kerül kifejlesztésre, amelynek ígérete a papírmozgás teljes csökkentése és a felhasználóbarát működés.
A digitális fejlesztés egy intelligens halgazdálkodási elemzőrendszert is magába foglal. Ez az adat- és tudásbázis a hatósági vezetőknek és ellenőröknek nyújt majd támaszt a hatékonyabb ellenőrzésekhez, gyorsabb és pontosabb ellenőrzési tervek elkészítéséhez. Ezen felül megvalósul a halastavak és haltenyészetek egységes nyilvántartása, valamint az élőhal útjának nyomon követése.

Digitalizáció és a szektor tisztulása
A MAHOP forrásoknak köszönhetően a korábbi években már kialakult egy halgazdálkodási szakrendszer, ami egységes rendszerbe foglalta a nyilvántartásokat. A rendszer leggyakrabban használt része az előzetes haltelepítések bejelentése, amely csak nyilvántartásba vett eladókat és területeket enged rögzíteni.
A digitalizált, kevesebb bürokráciával járó bejelentés egyértelműen az ágazat tisztulását szolgálja, mivel segíti a tisztességes és szabályokat betartó gazdálkodó szervezetek munkáját. A jogsértések arányának drámai csökkenése – az első évek közel 12-15%-os arányáról 4-5%-ra – is mutatja az ellenőrzések jótékony hatékonyságát.

Stratégiai illeszkedés: Zöld Megállapodás és Aquakultúra Stratégia
A MAHOP Plusz stratégiailag több nemzeti és uniós célkitűzéshez is kapcsolódik:
- Európai Zöld Megállapodás és a „Termelőtől a Fogyasztóig” (Farm to Fork) Stratégia: A projekt a hatékonyabb ellenőrzésekkel és a teljes nyomon követhetőséggel támogatja a fenntartható élelmiszerfogyasztást, és fontos szerepet vállal az élelmiszercsalások elleni fellépésben. A rendszer biztosítja, hogy a forgalomba csak jogszerűen kifogott és ellenőrzött származású haltermék kerülhessen.
- Nemzeti Aquakultúra Stratégia: A hatékony ellenőrzések megteremtik a versenyképesség növelésének feltételeit azáltal, hogy a csalárd vállalkozások kiszűrésével tisztul a piac. A hatóság által ellenőrzött termékek növelik a fogyasztói bizalmat és az állandó vásárlói réteget. A digitális eszközök révén könnyen kiszűrhetők az etikátlan kereskedelmi gyakorlatok, például a megtévesztő, környezetbarátnak hazudott állítások.
- Nemzeti Biodiverzitás Stratégia: A halgazdálkodási létesítményekből kikerülő halak nyomon követése és a haltelepítések bejelentésének keresztellenőrzése megakadályozhatja az invazív, idegenhonos halfajok természetes vizekbe való betörését. A rendszer segít a halbetegségek megelőzésében és a kiindulási pont feltárásában is.
Fejlesztés és képzés az ellenőrök számára
A minőségi ellenőrzések érdekében a projekt jelentős hangsúlyt fektet a szakemberek képzésére és a technikai háttér modernizálására. Fokozott igény van a szakszerű és jogszerű ellenőrzésekre. A technikai fejlesztések részeként drónok, testkamerák és egyéb modern felszerelések beszerzése is megtörténik, amelyek a hatékony, szakszerű ellenőrzést szolgálják. A tervek szerint évente legalább egy képzés valósul meg a vármegyei halgazdálkodási szakügyintézőknek.
A Nébih vezetése kiemelte, hogy a projekt sikere a társadalmi szervezetek, egyesületek és minden érintett közreműködésén múlik, hangsúlyozva, hogy a kockázatot – mint fogyasztók – valamennyien viseljük. A MAHOP Plusz forrásából tehát nem csupán informatikai fejlesztés valósul meg, hanem egy átfogó stratégia is, amely a magyar halgazdálkodás jövőjét, stabilitását és a magyar asztalra kerülő haltermékek biztonságát hivatott garantálni.