Pályázati tanácsadás

A halgazdálkodás és az akvakultúra szektor a jövője szempontjából kulcsfontosságú kihívások elé néz, ezek a klímaváltozás egyre sürgetőbb hatásai, valamint a globális versenyképesség megőrzése. A folyamatos fejlesztések és beruházások elengedhetetlenek a sikerhez, azonban a hazai termelőket egyre növekvő adminisztrációs terhek nehezítik, ami különösen a kisebb, saját kapacitással nem rendelkező gazdaságok számára jelent komoly akadályt.

Emiatt a MA-HAL egy új, ingyenes tanácsadói szolgáltatást indított, melynek célja, hogy minden magyarországi haltermelőnek segítséget nyújtson a MAHOP Plusz programban való eligazodásban és a pályázati feladatok menedzselésében, ezzel biztosítva a teljes szektor jövőjét.

A pályázati tanácsadó milyen esetekben tud segíteni?

  • Pályázati lehetőségek felkutatásában
  • Pályázati anyagok előkészítésében és összeállításában való közreműködésben (pl. Támogatási kérelemhez milyen dokumentumokat kell csatolni?)
  • Támogatási kérelem, előleg kérelem, kifizetési kérelem, beszámoló, fenntartási időszak (és ezekhez tartozó hiánypótlás) – pályázat életútja – során felmerülő kérdések megválaszolásában
  • EPTK felületen való eligazodásban
  • Felhívásban, kapcsolódó jogszabályokban, útmutatókban való orientációban

A tanácsadó elérhetősége

  • Piszár Petra
  • MAHOP PLUSZ pályázati tanácsadó
  • Mobil: +36-30/756-8469 (17-21 óráig)
  • E-mail: piszar.petra@magyarhal.hu

GY.I.K – Gyakran Ismételt Kérdések

Ki nyújthat be Támogatási kérelmet? Mik a főbb tudnivalók?

A Felhívás 1.1.1.pontja részletesen ismertetni a benyújtási feltételeket, azaz azokat a dolgokat amikkel már kell rendelkeznie a projektnek a pályázat benyújtásához.

Felhívás szerint (Meglévő akvakultúra vállalkozások esetén):
1. Rendelkezdni kell a támogatási kérelem benyújtását megelőzően legalább 1 lezárt üzleti évvel.
2. Magyarországon székhellyel, vagy az EGT területén székhellyel és Magyarországon fiókteleppel rendelkező, akvakultúrával foglalkozó:őstermelő, őstermelők családi gazdaság, családi mezőgazdasági társaság, egyéni vállalkozó, egyéni cég, szövetkezet, gazdasági társaság, amennyiben mikro-, kis- vagy középvállalkozásnak minősülnek;  közjogi szerv (pl. horgászszövetség); civil szervezet (pl. haltermelést végző horgászszervezet, horgászegyesület); állami tulajdonú gazdasági társaság egyike.
3. Halastavat vagy intenzív haltermelő egységet üzemeltetnek.
4. Rendelkednek a a projekt megkezdésekor már jogerős és a projekt fizikai befejezéséig érvényes vízjogi üzemeltetési engedéllyel.
5. A meglévő termelő egységek regisztrálva vannak a Tenyészet Információs Rendszerben (TIR).
6. Extenzív haltermelés esetén a támogatási kérelem tárgyát képezik a halastó művelési ágú területek (tulajdoni lap alapján), illetve azokhoz tartozó létesítmények.
7. A tevékenységként TEÁOR’25 0330 – Halászati és akvakultúra-szolgáltatás vagy TEÁOR’25 – 0322 Édesvízihal-termelés, -akvakultúra bejegyzésre került.
8. A támogatási kérelmet megelőző lezárt üzleti évben volt saját termelésű hal értékesítéséből származó árbevétel, vagy rendelkezik az AKI által kiállított termelési értékigazolással.

A Felhívás 1.1.2. pontja ismerteti Halgazdálkodási tevékenységet indító vagy újraindító vállalkozások esetén a benyújtási feltételeket.

Hol találom a meghirdetett MAHOP_Plusz pályázatokat?

A pályázatokat a Pályázati Portál hivatalos oldalán lehet elérni: https://www.palyazat.gov.hu/programok/szechenyi-terv-plusz/mahop-plusz weboldalon.
-> nyílra kattintva megjelennek a Pályázat alapadatai, tovább lépve a Pályázati dokumentumokat tekinthetjük meg (mindig a hatályos dokumentumok jelennek meg). Továbbá érdemes megtekinteni a Közleményeket is, hiszen itt olvashatjuk, ha pl. módosult egy pályázat.

Hol találok segítséget, ha elakadtam EPTK használat közben?

A https://help.fair.gov.hu/ weboldal nyújthat segítséget, ahol EPTK-n kívül EUPR használatba is betekitést nyerhetünk. Pályázói szempontból az EPTK felület a releváns.
A problémánk megoldalására két úton célszerű elindulni:
1. EPTK Tartalomjegyzék fülre kattintva számos témakör közül választhatunk. Ha kiválasszuk a számunkra relevánsnak tűnő témakört, akkor láthatjuk, hogy nagyon részletes leírást biztosítanak számunkra az egyes tartalmak kapcsán. Több esetben a Kapcsolódó dokumentumoknál pdf formátumú folyamat ábra van, ahol megnézhetüjk milyen lépésekből áll egy-egy ügymenet.
2. A másik praktikus út a kezdő oldalon „A keresendő kulcsszavak” kereső használata.Ha elkezdjük beírni a kulcsszavakat, akkor a rendszer javaslatokat fog nekünk felajánlani. Lehetőség van arra is, hogy ne fogadjuk el az ajánlásokat és be tudjuk írni azokat a szavakat, amiket előzetesen gondoltunk. Továbbá a portál biztosít nekünk részletes keresésre is lehetőséget, amit ha kitöltünk, akkor még pontosabb találatokat kapunk.

+1 Tipp: FAIR rendszerek időközönként frissítenek, azaz több órára leállnak, ekkor nem lehet használni az EPTK felületet sem. A frissítés napján a rendszerből kapunk üzenetet, hogy várhatóan hány órára nem lesz elérhető a felület. Különösen érdemes figyelni ezeket, ha hiánypótlás benyújtás előtt állunk.

Mi az az „ÁÚF”?

Az Általános Útmutató a 2021-2027-es programozási időszakban meghirdetett felhívásokhoz c. dokumentum (a továbbiakban ”ÁÚF 21-27”) kiemelt célja, hogy a 2021-2027-es programozási időszakban meghirdetésre kerülő felhívások tekintetében tájékoztatást nyújtson azokról az általános feltételekről, amelyek minden támogatást igénylőre vonatkoznak.

Felhívás, az ”ÁÚF 21-27”, az Elszámolási Útmutató, a támogatási kérelem adatlapja és mellékletei együttesen tartalmazzák a támogatási kérelem elkészítéséhez szükséges összes feltételt.

Fontos: Az Irányító Hatoság az ”ÁÚF 21-27”-ben és az Elszámolási Útmutatóban megfogalmazott általános szabályoknál meghatározhat szigorúbb feltételeket a Felhívásban, ezért ha a Felhívásban szereplő információ eltér az ”ÁÚF 21-27”-ben vagy az Elszámolási Útmutatóban megfogalmazott általános előírásoktól, akkor a Felhívásban szabályozottak az irányadók.

Az „Átláthatósági nyilatkozat” kitöltésénél van, amire nagyon érdemes figyelni?

Igen, Átláthatósági nyilatkozat kapcsán két menüpontot szükséges kitölteni.

1. Az átláthatósági kategória kiválasztása után a Támogatási kérelem/Támogatást igénylő adatai/Átláthatósági nyilatkozat menüpontban az Átláthatósági nyilatkozatot kell megtenni. „Új átláthatósági nyilatkozat rögzítése” gombra szükséges kattintani. Az átláthatósági nyilatkozatokat a támogatást igénylőre kell rögzíteni és minden releváns adatot megadni.
2. A Tényleges Tulajdonos/Vezetőtisztségviselő neve menüpontban, ha több tényleges tulajdonos van a társaságban, akkor az összes tényleges tulajdonost külön-külön nyilatkozatban kell rögzíteni,feltüntetni.Civil szervezetek és Zrt. esetén a vezető tisztségviselőket kell rögzíteni.

Támogatási kérelem/Támogatást igénylő adatai/Támogatást igénylő alapadatai menüpontban a kategóriákból ki kell választani a relevánsat. Nem minősül a törvény erejénél fogva átláthatónak a gazdasági társaságok, civil szervezetek és az őstermelők.